mandag 16. juli 2012

HELGETUR

Denne helgen har vært noe helt for seg selv. Vi hadde planlagt en helgetur til Digha som er en veldig liten by, egentlig mer et tettsted, helt sør i Vest Bengal. Digha ligger helt ved kysten (bengalbukta) så vi hadde rett og slett forberedt oss på en mini-ferie og slippe bymaset i noen dager til fordel for sol og strand. Vi dro avsted tidlig fredag morgen, spente og strandklare, helt uvitende om hva vi hadde i vente! Det begynte veldig bra. Togturen var over all forventning med mat servert og rikelig tilgang på AC (= air condition). Det var mye å se på fra togvinduene og vi koste oss veldig. Det var ikke før jeg plutselig kom på at det tilfeldigvis var fredag den 13 at det begynte å gå nedover. Vi tok sykkeltaxi fra togstasjonen i Digha til hotellet vi hadde booket på internett noen dager i forveien. Men da vi kom til ”Hotel Sea Gull” begynte vi nesten å le.Dette kunne ikke være det samme hotellet som det var bilde av på nettsiden!

Dette var bildet som var presenter på hjemmesiden til hotellet:


..og dette var det vi kom til:




Vi ble tatt med inn på rommene, og det viste seg fort at bildene på nettet løy også her. Gulvet var mer enn skittent mer maur og andre kryp og det var mugg på veggene. Da jeg jumpet ned på senga (som forøverig ikke hadde sengetøy, bare noen puter som ikke luktet særlig godt), smalt det oppover ryggraden fordi madrassen var så hard! Jeg trenger vel ikke beskrive toalettet noe nærmere...Peter mente at hotelrommet luktet som gamle underbukser, noe vi alle kunne si oss enige i!


All rooms are NOT sea facing!!:



Vi, som egentlig er over gjennomsnittet sporty og realle når det kommer til standar og levekår, kjente at dette egentlig var litt mer enn vi tålte nå som vi var innstilt på ferie. Men vi ville ikke gi opp med det første, dette stedet måtte jo ha et finere hotell og dessuten hadde vi jo tenkt å tilbringe dagene på stranda, så kanskje dette skulle løse seg likevel?
Brynjar hadde kjøpt cricketutstyr til Peter, så de gikk ned på stranda for å øve seg litt mens jeg, mamma og Marie tok oss en tur i ”byen” for å finne et finere hotell og et sted å spise. Begge deler viste seg å være umulig å få tak på. Vi fant ett hotell som så noe finere ut utenfra, men rommene var akkurat det samme som det vi allerede hadde betalt for. Ikke fant vi noe sted å spise heller. Jaja, så får vi leve av cola og chips, tenkte vi. Og vi kunne vel fortsatt nyte et par dager på stranda?
Men den gang ei! Den var full av søppel, vannet var ikke mulig å se gjennom for det var så grumsete, og det som vi jentene ikke hadde tenkt på var at vi selvfølgelig måtte dekke til skuldre og knær i vannet også, altså bade med alle klærne på! Etter alle skuffelsene, en rekke andre uhell (myggoljeeksplosjon i Maries bag, jeg tråkket i en kjempekuruke, regnvær, vi ble forfulgt av en mann på motorsykkel...) og en forferdelig natts søvn var vi så desperate etter å få snudd denne helgen rundt at vi satte oss på første tog tilbake til Kolkata. Men istedenfor å dra hjem til leiligheten, sjekket vi inn på det flotteste luksushotellet i hele byen. Vi fikk et stort rom og tilgang til spabehandlinger, treningssenter, takbasseng, fin resturant.. I tillegg var dette et internasjonalt hotell som betyr at jeg for første gang siden jeg kom hit kunne ta på meg en short og singlett! Det har jeg lengtet veldig etter i denne varmen(men jeg må innrømme at jeg følte meg veldig naken!).


Vi gikk fra dette:



Til dette:


Og fra dette:


Til dette:



Vi bodde på dette hotellet fra lørdag til søndag, og fikk akkurat den avslapningen og ferien som vi hadde drømt om i tillegg til en opplevelsesfylt tur til kysten. Med andre ord ble det en utrolig vellykket helg, selvom den ikke gikk helt som planlagt!


Klare for tur!

Ikke lett å si hvilket spor vi skal på..

Billettkøen.. Jeg er glad vi hadde bestilt på forhånd!

Det var godt og varmt hvertfall!

Vi hadde heldigvis sitteplasser!

                                     

Veien til stranda

Det var nok av folk i hvertfall!

                                                        



Damene setter seg ned i de flotteste sarier

Oppslag med navn og sitteplass på toget.
Imponerende at de har klart å skrive Bandlien på tre forskjellige måter!

                                        

                                        

 Det var jo spennende å erfare noe annet enn storbyen og jeg gleder meg veldig til å reise og oppleve mer av India!

1 kommentar: